Voor de derde keer doet Regionaal Archief Tilburg mee aan de archievenverkiezing
Stuk van het Jaar. Deze keer is de inzending een
Tilburgse muurkrant. Stemmen kan in oktober tijdens de Maand van de Geschiedenis. Het archief besteedt de gehele maand ruim aandacht aan dit bijzondere archiefmateriaal. Posters in de stad, buttons, stickers, een stemhokje op de zaterdagmarkt, artikelen over de muurkrant op de website, een lezing op 20 oktober, en samen met Brabants Dagblad wordt geprobeerd een nieuwe muurkrant te maken, eentje van deze tijd. Op 29 oktober weten we wie de winnaar wordt van Stuk van het Jaar. Dat wordt bekend gemaakt tijdens de
Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum in Amsterdam. Als Tilburg wint, schenkt het archief een mooi bedrag aan een goed doel dat past bij de sfeer van de muurkrant: de
Quiet Community.
De Tilburgse muurkrant was een exponent van een ontwikkeling die in de jaren ’60 begon. De oude politieke en kerkelijke structuren en opvattingen voldeden niet meer. De Tilburger was op zoek naar nieuwe wegen om zich te uiten en te manifesteren. De Tilburgse muurkrant heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Eind jaren ’60 en begin jaren ’70 heerste er een revolutionaire stemming vanwege Vietnam, Flowerpower, Provo, stakingen. In Tilburg stond de samenleving misschien wel extra op haar grondvesten te trillen: de snelle ontkerkelijking kwam in het altijd zo roomse Tilburg hard aan. Daarnaast liep de textielindustrie ten einde met werkeloosheid en armoede als gevolg. Burgemeester Becht liet grote delen van de stad slopen, zonder inspraak van de bevolking. Het broeide in de stad. De muurkrant vond hierin een voedingsrijke bodem om te groeien. Muurkant en actiecultuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Regionaal Archief Tilburg zendt muurkrant nummer 029 uit 1979 in voor de verkiezing Stuk van het Jaar. Het taalgebruik was vol actie en verontwaardiging zoals te lezen is onder ‘Vette friet in Tilburg’. “.…een bus vol hogemieters uit Brugge aangevoerd. Ze willen van Beton en Winst van Tilburg leren hoe je de stad afbreekt met inspraak, zó dat het volk toch koest blijft”.
In 1995, na 17 jaar, stopt de muurkrant Tilburg. Zijn de aangekaarte misstanden opgelost? Welnee, de giftrein rijdt nog steeds, er zijn nog steeds te weinig handen aan het bed.
Internet, weblogs en Twitter, daar kun je nu 24/7 moeiteloos je boodschap kwijt. De stad werd er een stuk saaier op.
Ready for Tilburg?
Dat kan van 1 t/m 27 oktober.
Bekijk ook:
- het artikel in
Brabants Dagblad
-
filmpje vanaf de zaterdagmarkt met Marcelle Hendrickx, wethouder Cultuur
- aandacht op website van
Quiet
- aandacht op website
Stadsmuseum Tilburg