In september 2016 werd Mark van Stappershoef benoemd tot nieuwe burgemeester van Goirle. Gedurende zijn eerste 100 dagen mocht een werkbezoek aan Regionaal Archief Tilburg natuurlijk niet ontbreken. Samen met Patrick Plugers en Eric van Opstal werd donderdag 12 januari 2017 hiervoor uitgekozen. We kijken terug op een geslaagde ochtend, waarin de verschillende aspecten van een archiefdienst de revue passeerden.
Stamboomonderzoek is zeer populair, dat bij het archief met hulp van de databank op de website eenvoudig beoefend kan worden. Met één druk op de knop werd de opa van de burgemeester gevonden. Dat we nu zo eenvoudig kunnen zoeken is niet alleen te danken aan de grootscheepse digitalisering van genealogische bronnen, maar ook dat de vele vrijwilligers onvermoeibaar gegevens van openbare akten van de Burgerlijke Stand invoeren. De
Heemkundekring De Vyer Heertghanghen kwam ter sprake.
De foto's van deze organisatie zijn via de fotobank in te zien en gratis te downloaden.
Het openbaar maken van overheids-informatie is een van de kerntaken van een archiefdienst. Veel voorwaarden zijn geregeld in de Archiefwet 1995. Mede door verdergaande digitalisering bij overheidsadministraties zien we een tendens dat een gemeente steeds dichter bij een archiefdienst komt te staan en andersom. Was er tot de laatste wijziging van de Archiefwet in 1995 nog sprake van een overbrengingstermijn van overheidsarchieven van 50 jaar, dat is nu 20 jaar. Die termijn zal met de ingebruikname van een e-depot steeds korter worden.
De nieuwe burgemeester stelde inhoudelijk interessante vragen waardoor hij de archiefdienst steeds beter leerde kennen.
Topstukken mochten tijdens het werkbezoek natuurlijk niet ontbreken. Zonder de overige archieven te kort te willen doen, noemen we hier het
bedrijfsarchief Van Besouw en het
familiearchief Dasché.
We zien uit naar de samenwerking.