Een klacht is een kans voor verbetering: uitslag Kwaliteitsmonitor bekend

3
17-12-2015
  • website
  • bezoekers
  • uitslag
  • onderzoek
  • dienstverlening
  • kwaliteitsmonitor
enquêteIedere twee jaar wordt er onder archieven een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening. Keer op keer scoorden wij daarmee zeer hoog. In september en oktober hebben 189 van onze bezoekers opnieuw de vragenlijst ingevuld. Het moment maakte het spannend: vlak na de introductie van onze website, waarvan we wisten dat nog niet alles optimaal werkte. 

Dat bleek meteen een flinke test. De uitkomst valt niet mee. Onze bezoekers waarderen ons nu met een 6, waar dat twee jaar geleden nog een 8,2 was. Dat verschil is vooral te wijten aan de waardering van onze nieuwe website. We zijn ons bewust van de grote verschillen tussen de nieuwe en de oude website, maar dat de waardering zoveel lager zou zijn heeft ons verrast. Het valt ons eerlijk gezegd zwaar tegen. We gaan er alles aan doen om door verbeteringen en voorlichting de  tevredenheid van onze bezoekers terug te brengen naar het niveau van twee jaar geleden.

We worden hierbij geholpen doordat er in de opzet van de kwaliteitsmonitor veel ruimte is voor opmerkingen. De invullers van de vragenlijst hebben daar uitgebreid gebruik van gemaakt (ruim 120 opmerkingen). Veel dank daarvoor! Dat geeft ons goed inzicht in de pijnpunten en we nemen dit heel serieus. We zien dat sommige problemen die genoemd worden ondertussen al zijn opgelost (zoals het downloaden van akten). Ook zien we zaken, waar wij niets aan kunnen wijzigen (zoals het parkeerprobleem).

Veel van de opmerkingen hebben betrekking op de website. Waar mogelijk gaan we met jullie tips aan de slag. Zo zullen we de hulpteksten op een logischer plek gaan aanbieden, wat het zoeken vergemakkelijkt. Medio 2016 zullen we de problemen die onze bezoekers hebben genoemd aangepakt hebben. Bij elke verbetering laten we dat via de website aan jullie weten.

Onze website is gebouwd vanuit een ander concept dan onze oude website. Daar moeten we allemaal aan wennen. Dat is logisch. Om dat wennen makkelijker te laten verlopen gaan we de komende maanden instructiebijeenkomsten houden voor iedereen die daarvoor belangstelling heeft.  We hebben het gebruik van de website op die manier al aan vele bezoekers uitgelegd en de reacties waren altijd positief. Tijdens deze bijeenkomsten kun je alles vragen en (graag zelfs) suggesties doen. Je zult zien dat alles nog steeds vindbaar is, maar misschien moet je op een iets andere manier zoeken. Een kwestie van wennen? We weten nu dat dit minder vanzelfsprekend gaat dan we dachten. Maar we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze bezoekers weer net zo graag bij ons informatie komen zoeken als daarvoor. We hopen dat je ons hierbij helpt.

In januari komen we met meer informatie over de bijeenkomsten. In onze nieuwsbrief, sociale media en op de website zullen we ze aankondigen. We zien je dan graag!

3 reacties

Reageren
  1. Sjef | Feb 20, 2016

    Ik ben al jaren een bijna dagelijkse bezoeker van uw website.

    Ik ben  als chronisch zieke vanaf een afstand van ca 80 km geheel en al afhankelijk van uw website. Sinds de vernieuwing van de website heb ik veel moeite om mijn weg te vinden op uw site.Ik denk niet dat het euvel kan worden verholpen door mensen te instrueren en leren hoe te zoeken.

    Ik denk dat het echte probleem door u niet wordt gezien. Dit probleem bestaat uit het simpele feit dat er op de openingspagina van uw site een meer uitgebreide uitvoerige inhoudsopgave ontbreekt. 

    De summiere opgave van : 1) zoek een persoon 2) zoek een foto 3) zoek in archieven, is een lachertje. Geen enkel menselijk brein kan zich een voorstelling maken van wat voor inhoud uw website zoal kan hebben.

    Daarom zijn mijns inziens alle kostbare en tijdrovende maatregelen die u nu gaat nemen niet nodig. Ook in een boek wordt altijd een inhoudsopgave met een duidelijke structuur gegeven van de hoofdstukken waaruit het boek is opgebouwd, zodat men direct kan weten waar men in het boek moet zijn voor een bepaald onderwerp.

    Een dergelijke inhoudsopgave op de openingspagina van uw site is m.i. het enige wat nodig is om eenieder het zoeken te vergemakkelijken.

    Met vriendelijke groet

    Sjef Gijselhart

    Gewelf 134 Beuningen

    tel. 024-6634757

    email: sjef.gijselhart@gmail.com

       

  2. Frans | Dec 31, 2015

    Ik geloof niet dat het probleem met instructiebijeenkomsten kan worden opgelost. Ook ' buitenstaanders' moeten de website zonder moeite kunnen raadplegen tot in de kleinste hoeken. Wellicht zit het probleem toch echt in de opzet van de website.

    Groeten en een goed nieuwjaar !

    Frans Goris

  3. Harrie | Dec 17, 2015

    De presentatie tijdens het inloopspreekuur op 9 december heeft verhelderend gewerkt. Met name met betrekking tot de wijze van zoeken.

    Jammer, dat alle links naar de akten zijn verbroken. Als je links naar je genealogieprogramma hebt gekopieerd kom je nu terecht op de homepage of bij de zoekresultaten.

    Gevolg:
    1 alle akten, die je niet hebt gedownload zul je opnieuw moeten opzoeken;
    2 links naar akten kopiëren heeft weinig zin meer.

    Reageren

    Contact en informatie
    sluit Hulp nodig?
    We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
    Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

    sluit Online op dit moment
    chatOnline -
    Stel een vraag