Nieuw beeldmateriaal : Station Baarle-Nassau

6
30-10-2014
  • stationsgebouw
  • treinen
  • verkeer en vervoer
  • station
  • spoorwegen
  • grens
  • Baarle-Nassau
Station Baarle-Grens was een spoorwegstation, gebouwd in 1906 in Baarle-Nassau Grens aan de Belgisch-Nederlandse grens, dat een van de stations van de spoorlijn Tilburg - Turnhout (een deel van spoorlijn 29) was. De architect van het station was George Willem van Heukelom.

Kort na 1900 kocht de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen een lap grond van de eigenaren. Het betrof een lap grond langs de spoorlijn. Er waren grootse plannen waarbij er samengewerkt werd met de Belgische Spoorwegen. Op de grens moest het station komen met uitstekende douanefaciliteiten. De spoorlijn moest ook het goederenvervoer via Station Roosendaal ontlasten en moest het reizigersvervoer tussen Amsterdam en Parijs vergemakkelijken.

Bij het station zouden er ruime mogelijkheden zijn voor parkeren, rangeren en laden en lossen van de treinen. Hiervoor was ruim drieëentwintig kilometer spoor en honderd wissels beschikbaar. Op een bepaalde plek lagen vijftig sporen naast elkaar.
In 1934 werd het personenvervoer op de spoorlijn definitief gestaakt. In 1959 werd het grootste deel van het "nieuwe" stationsgebouw van Baarle-Nassau Grens gesloopt (maar de muren van de perrons staan er tot op de dag van heden). De goederentrein reed toen nog tweemaal per dag. Op 1 juni 1973 reed de laatste officiële trein.

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?
We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

sluit Online op dit moment
chatOnline -
Stel een vraag