TU-studenten onderzoeken Spoorzone

0
13-10-2010
  • TU Eindhoven
  • studenten
  • Spoorzone
Studenten Bouwkunde van TU Eindhoven hebben zich georganiseerd in een OntwerpAtelier Spoorzonegebied. Aangestuurd door twee hoogleraren van de Eindhovense Universiteit, togen de studenten naar Regionaal Archief Tilburg voor een onderzoek naar kaartmateriaal, foto´s, documenten en andere bronnen.

In eerste instantie waren de studenten nog enigszins onwennig. Een archief is voor de meesten namelijk nog een relatief onbekend begrip. En laten we eerlijk wezen, het is ook niet gemakkelijk om de juiste informatie te vinden in die enorme berg van bronnen waarover een archief beschikt. Daarom boden ondergetekende en Rob van Putten een workshop aan: ´Hoe doe je onderzoek in een archief? Allereerst een vertoning van het filmpje ´Kennis maken met het archief´ en daarna demonstratie en instructie van de website. Als laatste een rondgang door de studiezaal, waarbij vele lades en kasten werden opengetrokken om al dat moois aan de studenten te laten zien. Sindsdien zie ik regelmatig de studenten hier in de studiezaal zitten. Ze kunnen zelfstandig aan de slag.

Regionaal Archief Tilburg is echter niet de enige partij die over informatie beschikt. Ook bij gemeente Tilburg is er een actieve groep die zich bezig houdt met de Spoorzone. Om de uitwisseling van kennis en expertise te bevorderen, leek het ons als archief handig een digitale ruimte aan te bieden, waar diverse betrokkenen kunnen discussiëren en elkaar voorzien van links via website of ideeën. Het archief maakt hiervoor gebruik van een NiNG-community Geschiedenislokaal 013. Er is een groep aangemaakt NS Spoorzone. Wie wil meepraten en de studenten van het OntwerpAtelier wil helpen, meldt zich aan als groepslid. Het kost niets, slechts tijd en enthousiasme.

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?

We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur via chat.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via e-mail.
sluit Online op dit moment
-
Stel een vraag