Rendierkop

0
25-01-2010
  • Tilburg
  • VO
  • textielindustrie
  • rendier
  • games
  • AaBe
Laatst blogde ik bij Archief 2.0 mijn nood. De scholen, de docenten noch studenten zouden de weg naar het archief en het historisch materiaal nog steeds niet weten te vinden. Maar alsof de duvel er mee speelde: sindsdien lijkt er een flow gaande, waarbij ik het nu soms ineens niet meer kan bijbenen.

Enkele voorbeelden van enorm leuke aanvragen of ideeën: Basisschool Rendierhof start binnenkort met het thema Tilburg Textiel. Alle aspecten van kunst & cultuur mogen daarin opgenomen worden, dus ook aandacht voor het culturele erfgoed van de stad, de textiel én de naam van de school. Want wat blijkt? De naam Rendierhof heeft te maken met het logo van AaBe destijds, de rendieren die de warme wollen dekens zelfs tot aan de Noordpool leverden! De docent van de school vertelde een leuk verhaal: in de begintijd van de school hing er een opgezette rendierkop in de hal van de school. 'Goed voor de kinderen', zullen ze gedacht hebben 'om hen steeds blijvend te herinneren aan de herkomst van de naam van de school'. Maar de kleuters waren er bang van - elke morgen die kop in de hal - dus het dier werd alsnog verwijderd. Enfin, of het archief dan iets kan bedenken waardoor dit culturele erfgoed toch onder de aandacht van de leerlingen kan worden gebracht...Een uitdaging!

Een tweede is het meewerken aan een gamesatelier van De Waag Society. gratis ter beschikking voor scholieren en of anderen. Theresialyceum in Tilburg loopt redelijk voorop in de cultuureducatieve mars en daagt de leerlingen uit om gebruik te maken van dit game-atelier. Het Theresia blijkt hiermee de eerste school van Nederland! De docent wil onderwerpen nemen uit de Historische Canon van Tilburg: industrialisatie, beeldende kunst, Marietje Kessels om maar eens wat te noemen. Een student van Fontys Master Kunst & Cultuur en tevens docent nieuwe media zal de techniek onder haar hoede nemen. Als archief, we gaan er voor en hopen dat we waardevolle bijdragen kunnen leveren voor de content.

Dan meer inspiratie bij overleg Netwerk van Brabantse steden en Schatten van Brabant. Tendens om kunstenaars en documentairemakers gebruik te laten maken van found footage ofwel gevonden archiefmateriaal. Geeft gelijk nieuwe ideeen om de kunstenaars eens te koppelen aan vragen vanuit het onderwijs.

Ik kan het eens aan hen vragen. Men neme een rendierkop, een label van de wollen stoffen en wat oude foto's van de fabriek. Voeg die samen tot een al dan niet logisch verhaal en maak er iets moois van voor de kleuters van de Rendierhof. Dat levert vast creatieve producten op!

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?

We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur via chat.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via e-mail.
sluit Online op dit moment
-
Stel een vraag