046686 - Direct na de opening van wielerbaan de TWEM werd duidelijk dat de baan gevaarlijk was: de wielrenners vonden de baan te stijl en meer lijken op een motorbaan dan op een wielerbaan. Er vonden echter ook ongelukken plaats met de stayers: motoren die gangmakers waren van de wielrenners. Spoedig kreeg de baan ook te maken met financiële problemen. Op 8 mei 1924 zou de baan publiek geveild worden door notaris Smitz uit Tilburg, maar op het laatste ogenblik brachten Tilburgse wielerliefhebbers het ontbrekende kapitaal bij elkaar en werd de N.V. T.W.E.M. opgericht, die reeds op 8 juni 1925 werd opgeheven. De exploitatie werd nu overgenomen door een nieuw vennootschap onder de naam "N.V. Zuid-Nederlandsche Wielerbaan T.W.E.M." De nieuwe directeuren waren Fr. Schreinemacher en C. van Arendonk. In 1926 ging het echter weer mis. De nieuwe eigenaar van de baan, J. van der Horst, probeerde de baan nieuw leven in te blazen door races voor vrouwen en autoraces te organiseren, maar het publiek liet het massaal afweten. De baan raakte in verval, maar het zou duren tot 1937, voordat met de sloop begonnen werd. Het puin werd gebruikt voor de Zuiderzeewerken. De naam T.W.E.M. bleef nog jarenlang in gebruik als naam van een horecagelegenheid. - Foto's & Kaarten

Direct na de opening van wielerbaan de TWEM werd duidelijk dat de baan gevaarlijk was: de wielrenners vonden de baan te stijl en meer lijken op een motorbaan dan op een wielerbaan. Er vonden echter ook ongelukken plaats met de stayers: motoren die gangmakers waren van de wielrenners. Spoedig kreeg de baan ook te maken met financiële problemen. Op 8 mei 1924 zou de baan publiek geveild worden door notaris Smitz uit Tilburg, maar op het laatste ogenblik brachten Tilburgse wielerliefhebbers het ontbrekende kapitaal bij elkaar en werd de N.V. T.W.E.M. opgericht, die reeds op 8 juni 1925 werd opgeheven. De exploitatie werd nu overgenomen door een nieuw vennootschap onder de naam "N.V. Zuid-Nederlandsche Wielerbaan T.W.E.M." De nieuwe directeuren waren Fr. Schreinemacher en C. van Arendonk. In 1926 ging het echter weer mis. De nieuwe eigenaar van de baan, J. van der Horst, probeerde de baan nieuw leven in te blazen door races voor vrouwen en autoraces te organiseren, maar het publiek liet het massaal afweten. De baan raakte in verval, maar het zou duren tot 1937, voordat met de sloop begonnen werd. Het puin werd gebruikt voor de Zuiderzeewerken. De naam T.W.E.M. bleef nog jarenlang in gebruik als naam van een horecagelegenheid.

DownloadbaarOp aanvraag
Fotonummer["046686"]
Plaats(en)Goirle
Straat["Tilburgseweg"]
Datering vanaf1921
Uiterlijke vormfoto
Uitgebreide omschrijvingDirect na de opening van wielerbaan de TWEM werd duidelijk dat de baan gevaarlijk was: de wielrenners vonden de baan te stijl en meer lijken op een motorbaan dan op een wielerbaan. Er vonden echter ook ongelukken plaats met de stayers: motoren die gangmakers waren van de wielrenners. Spoedig kreeg de baan ook te maken met financiële problemen. Op 8 mei 1924 zou de baan publiek geveild worden door notaris Smitz uit Tilburg, maar op het laatste ogenblik brachten Tilburgse wielerliefhebbers het ontbrekende kapitaal bij elkaar en werd de N.V. T.W.E.M. opgericht, die reeds op 8 juni 1925 werd opgeheven. De exploitatie werd nu overgenomen door een nieuw vennootschap onder de naam "N.V. Zuid-Nederlandsche Wielerbaan T.W.E.M." De nieuwe directeuren waren Fr. Schreinemacher en C. van Arendonk. In 1926 ging het echter weer mis. De nieuwe eigenaar van de baan, J. van der Horst, probeerde de baan nieuw leven in te blazen door races voor vrouwen en autoraces te organiseren, maar het publiek liet het massaal afweten. De baan raakte in verval, maar het zou duren tot 1937, voordat met de sloop begonnen werd. Het puin werd gebruikt voor de Zuiderzeewerken. De naam T.W.E.M. bleef nog jarenlang in gebruik als naam van een horecagelegenheid.
AnnotatieTussen zandbaan en Tour de France, p. 21-25.
Datum

046686 - Direct na de opening van wielerbaan de TWEM werd duidelijk dat de baan gevaarlijk was: de wielrenners vonden de baan te stijl en meer lijken op een motorbaan dan op een wielerbaan. Er vonden echter ook ongelukken plaats met de stayers: motoren die gangmakers waren van de wielrenners. Spoedig kreeg de baan ook te maken met financiële problemen. Op 8 mei 1924 zou de baan publiek geveild worden door notaris Smitz uit Tilburg, maar op het laatste ogenblik brachten Tilburgse wielerliefhebbers het ontbrekende kapitaal bij elkaar en werd de N.V. T.W.E.M. opgericht, die reeds op 8 juni 1925 werd opgeheven. De exploitatie werd nu overgenomen door een nieuw vennootschap onder de naam "N.V. Zuid-Nederlandsche Wielerbaan T.W.E.M." De nieuwe directeuren waren Fr. Schreinemacher en C. van Arendonk. In 1926 ging het echter weer mis. De nieuwe eigenaar van de baan, J. van der Horst, probeerde de baan nieuw leven in te blazen door races voor vrouwen en autoraces te organiseren, maar het publiek liet het massaal afweten. De baan raakte in verval, maar het zou duren tot 1937, voordat met de sloop begonnen werd. Het puin werd gebruikt voor de Zuiderzeewerken. De naam T.W.E.M. bleef nog jarenlang in gebruik als naam van een horecagelegenheid.
Contact en informatie
sluit Hulp nodig?
We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

sluit Online op dit moment
chatOnline -
Stel een vraag