Film van de maand #23 Tilburg in de jaren 70

3
30-11-2021
  • film van de maand
  • filmcollectie
  • Tilburg
  • Heuvelstraat
  • draaiorgel
  • Onze Lieve Vrouw ter Nood
  • religie
  • spoorwegen
  • Spoorzone
  • uit de beeldcollectie

De film van deze maand is voor velen vast herkenbaar. We nemen een kijkje in de Tilburgse binnenstad in 1973. De beelden komen uit de film “Kees de Sloper en andere Tilburgse beelden” van Joyce Roksnoer.

Het draaiorgel in de Heuvelstraat

De film opent met een bekend beeld van de Tilburgse Heuvelstraat. Wie herinnert zich het draaiorgel niet? Helaas is de film zonder geluid, maar alleen al het zien van de beelden zal bij velen het auditieve geheugen prikkelen. De vrolijke klanken vullen de winkelstraat, terwijl het winkelend publiek rustig voorbijtrekt. Alles onder het ritmische getik van de muntjes in het geldbakje van de orgelspeler.

De tekst gaat verder onder het filmfragment.

 

We zien ook een bekend gezicht. In lange leren jas komt Joseph Hollander (1915-1993) kort in beeld, ook bekend als “Zot Joke”. Hij was de zoon van het de katholieke Anna Verbuecken en de joodse Abraham Hollander. Joseph stond vaak bij de draaiorgels in de Heuvelstraat te kijken, zoals ook te zien is op deze filmbeelden.

Rust in de kapel

Vervolgens laat de film het rumoer van de winkelstraat achter zich en zoekt de rust in de kapel van Onze Lieve Vrouw ter Nood. Deze ligt verscholen aan de Kapelhof, net buiten de drukte van de omliggende winkelstraten. Na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog zamelden de Tilburgers geld in voor een plek van troost. Vanwege een schaarste in bouwmaterialen werd in de eerste instantie een noodkapel opgericht in de Zomerstraat. Uiteindelijk werd in 1964 het huidige ontwerp van architect Jos Schijvens in gebruik genomen. Met het iconische glas-in-beton-raam van kunstenaar Daan Wildschut.

In de film zien we een opname van het vijftiende-eeuwse mariabeeld. Deze werd in 1949 geschonken door John Swagemakers. Eerst stond ze in de noodkapel en later verhuisde ze mee naar het Kapelhof waar ze sindsdien haar thuis heeft. Met een kleine onderbreking in 1974. ‘Onze Lieve Vrouwe’ werd namelijk gestolen. Ze werd beroofd van haar gouden ornamenten teruggevonden in een postzak onder de kanaalbrug op Koningshoeven. De filmbeelden toont Maria en kind dus nog met de originele gouden kronen.

Volgens goed katholiek gebruik worden in de kapel kaarsen gebrand. Op de film zien we hoe twee kinderen kaarsen ontsteken, met op de achtergrond een glim van het kenmerkende raam.

Treinen in de spoorzone 

Het laatste deel van de film richt zich kort op de spoorwegen. Een trein schiet door het beeld. We zien het rangeerterrein van de NS en details van het spoor.

De filmbeelden van Roksnoer tonen een herkenbaar Tilburg. Voor de oudere generatie, maar ook voor jongere generaties is de stad nog herkenbaar. Weliswaar met andere winkels en een spoorzone zonder gezellige horeca, maar de vaste herkenningspunten zijn onveranderd. 

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?
We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

sluit Online op dit moment
chatOnline -
Stel een vraag