047675 - De betonnen 400-meter baan van de "Tilburgsche Wieler en Motorenclub" (TWEM) aan de Tilburgseweg. Voor de bouw werd op 31 maart 1921 door B. & W. een vergunning verstrekt. De baan werd ontworpen door de Duitse ingenieur Edmund Hellner uit Dresden, die ook wielerbanen ontwierp voor Dresden, New York, Antwerpen en Berlijn. De baan werd gebouwd door de firma Gebr. Schreinemacher. Nog in 1921 werd de baan opengesteld, maar spoedig bleken de mankementen: de baan was te steil en bovendien niet overdekt. Met vallen en opstaan wist men het bestaan te rekken tot begin jaren dertig. In september 1937 werd begonnen met de sloop. Het puin werd afgevoerd en gebruikt voor de Zuiderzeewerken. - Foto's & Kaarten

De betonnen 400-meter baan van de "Tilburgsche Wieler en Motorenclub" (TWEM) aan de Tilburgseweg. Voor de bouw werd op 31 maart 1921 door B. & W. een vergunning verstrekt. De baan werd ontworpen door de Duitse ingenieur Edmund Hellner uit Dresden, die ook wielerbanen ontwierp voor Dresden, New York, Antwerpen en Berlijn. De baan werd gebouwd door de firma Gebr. Schreinemacher. Nog in 1921 werd de baan opengesteld, maar spoedig bleken de mankementen: de baan was te steil en bovendien niet overdekt. Met vallen en opstaan wist men het bestaan te rekken tot begin jaren dertig. In september 1937 werd begonnen met de sloop. Het puin werd afgevoerd en gebruikt voor de Zuiderzeewerken.

Fotonummer["047675"]
PlaatsGoirle
Straat["Tilburgseweg"]
Datering vanaf1921
HerkomstCollectie gem. Goirle
Uiterlijke vormfoto
OmschrijvingDe betonnen 400-meter baan van de "Tilburgsche Wieler en Motorenclub" (TWEM) aan de Tilburgseweg. Voor de bouw werd op 31 maart 1921 door B. & W. een vergunning verstrekt. De baan werd ontworpen door de Duitse ingenieur Edmund Hellner uit Dresden, die ook wielerbanen ontwierp voor Dresden, New York, Antwerpen en Berlijn. De baan werd gebouwd door de firma Gebr. Schreinemacher. Nog in 1921 werd de baan opengesteld, maar spoedig bleken de mankementen: de baan was te steil en bovendien niet overdekt. Met vallen en opstaan wist men het bestaan te rekken tot begin jaren dertig. In september 1937 werd begonnen met de sloop. Het puin werd afgevoerd en gebruikt voor de Zuiderzeewerken.
AnnotatieTussen zandbaan en tour de France, p. 17-25. Een eeuw Goirle, 1870-1970, p. 146-147.
Datum

047675 - De betonnen 400-meter baan van de "Tilburgsche Wieler en Motorenclub" (TWEM) aan de Tilburgseweg. Voor de bouw werd op 31 maart 1921 door B. & W. een vergunning verstrekt. De baan werd ontworpen door de Duitse ingenieur Edmund Hellner uit Dresden, die ook wielerbanen ontwierp voor Dresden, New York, Antwerpen en Berlijn. De baan werd gebouwd door de firma Gebr. Schreinemacher. Nog in 1921 werd de baan opengesteld, maar spoedig bleken de mankementen: de baan was te steil en bovendien niet overdekt. Met vallen en opstaan wist men het bestaan te rekken tot begin jaren dertig. In september 1937 werd begonnen met de sloop. Het puin werd afgevoerd en gebruikt voor de Zuiderzeewerken.
Contact en informatie
sluit Hulp nodig?

We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur via chat.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via e-mail.
sluit Online op dit moment
-
Stel een vraag