068563 - Achterzijde steenfabriek Stevens aan de Lovense Kanaaldijk hoek Enschotsestraat, de huidige Kapitein Nemostraat. Het bedrijf startte in 1920 en was destijds met zijn droogkamers de modernste van Nederland. De leem werd na droging - wat gebeurde met afvoerwarmte van de steenoven - als vormbaksteen in de ringoven gereden en op een temperatuur van 1050 graden Celsius gebakken. Als brandstof werd anthraciet (vetkolen) gebruikt. De produktie bedroeg 9 miljoen stuks in Waalformaat per jaar. Op de voorgrond is duidelijk de locomotief met de met leem gevulde kipkarren te zien, welke via een smalspoor over een afstand van wel twee kilometer van de fabriek af gelegen leemputten werden aangevoerd. Met de schop werd door zogenoemde 'leemstekers' tot op twee meter diepte afgegraven. In 1964 werd de grond waarop het bedrijfscomplex stond door de gemeente onteigend ten behoeve van de aanleg van Industrieterrein Loven. De foto is genomen vanaf de Nieuw-Lovenstraat (gedeeltelijk nog aanwezig als Nautilusstraat). De fotograaf stond ongeveer op de plaats waar nu de Gelrebaan loopt. - Foto's & Kaarten

Achterzijde steenfabriek Stevens aan de Lovense Kanaaldijk hoek Enschotsestraat, de huidige Kapitein Nemostraat. Het bedrijf startte in 1920 en was destijds met zijn droogkamers de modernste van Nederland. De leem werd na droging - wat gebeurde met afvoerwarmte van de steenoven - als vormbaksteen in de ringoven gereden en op een temperatuur van 1050 graden Celsius gebakken. Als brandstof werd anthraciet (vetkolen) gebruikt. De produktie bedroeg 9 miljoen stuks in Waalformaat per jaar. Op de voorgrond is duidelijk de locomotief met de met leem gevulde kipkarren te zien, welke via een smalspoor over een afstand van wel twee kilometer van de fabriek af gelegen leemputten werden aangevoerd. Met de schop werd door zogenoemde 'leemstekers' tot op twee meter diepte afgegraven. In 1964 werd de grond waarop het bedrijfscomplex stond door de gemeente onteigend ten behoeve van de aanleg van Industrieterrein Loven. De foto is genomen vanaf de Nieuw-Lovenstraat (gedeeltelijk nog aanwezig als Nautilusstraat). De fotograaf stond ongeveer op de plaats waar nu de Gelrebaan loopt.

Fotonummer["068563"]
PlaatsTilburg
Straat["Enschotsestraat"]
Datering vanaf01-01-1925
FotograafSchmidlin, Tilburg
Uiterlijke vormfoto
OmschrijvingAchterzijde steenfabriek Stevens aan de Lovense Kanaaldijk hoek Enschotsestraat, de huidige Kapitein Nemostraat. Het bedrijf startte in 1920 en was destijds met zijn droogkamers de modernste van Nederland. De leem werd na droging - wat gebeurde met afvoerwarmte van de steenoven - als vormbaksteen in de ringoven gereden en op een temperatuur van 1050 graden Celsius gebakken. Als brandstof werd anthraciet (vetkolen) gebruikt. De produktie bedroeg 9 miljoen stuks in Waalformaat per jaar. Op de voorgrond is duidelijk de locomotief met de met leem gevulde kipkarren te zien, welke via een smalspoor over een afstand van wel twee kilometer van de fabriek af gelegen leemputten werden aangevoerd. Met de schop werd door zogenoemde 'leemstekers' tot op twee meter diepte afgegraven. In 1964 werd de grond waarop het bedrijfscomplex stond door de gemeente onteigend ten behoeve van de aanleg van Industrieterrein Loven. De foto is genomen vanaf de Nieuw-Lovenstraat (gedeeltelijk nog aanwezig als Nautilusstraat). De fotograaf stond ongeveer op de plaats waar nu de Gelrebaan loopt.
Datum

068563 - Achterzijde steenfabriek Stevens aan de Lovense Kanaaldijk hoek Enschotsestraat, de huidige Kapitein Nemostraat. Het bedrijf startte in 1920 en was destijds met zijn droogkamers de modernste van Nederland. De leem werd na droging - wat gebeurde met afvoerwarmte van de steenoven - als vormbaksteen in de ringoven gereden en op een temperatuur van 1050 graden Celsius gebakken. Als brandstof werd anthraciet (vetkolen) gebruikt. De produktie bedroeg 9 miljoen stuks in Waalformaat per jaar. Op de voorgrond is duidelijk de locomotief met de met leem gevulde kipkarren te zien, welke via een smalspoor over een afstand van wel twee kilometer van de fabriek af gelegen leemputten werden aangevoerd. Met de schop werd door zogenoemde 'leemstekers' tot op twee meter diepte afgegraven. In 1964 werd de grond waarop het bedrijfscomplex stond door de gemeente onteigend ten behoeve van de aanleg van Industrieterrein Loven. De foto is genomen vanaf de Nieuw-Lovenstraat (gedeeltelijk nog aanwezig als Nautilusstraat). De fotograaf stond ongeveer op de plaats waar nu de Gelrebaan loopt.
Contact en informatie
sluit Hulp nodig?

We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur via chat.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via e-mail.
sluit Online op dit moment
-
Stel een vraag