002296 - De spoorlijn van Tilburg naar Turnhout werd op 1 oktober 1867 in alle stilte geopend, zowel voor het vervoer van goederen als personen. De lijn was vooral belangrijk voor de aanvoer van steenkool uit de Borinage voor de Tilburgse textielfabrieken. Het vervoer van personen werd reeds in 1872 beperkt. De lijn is nooit erg belangrijk geworden. Het internationale vervoer ging vooral via Roosendaal, terwijl de lijn in 1909 concurrentie kreeg van de tram. Uiteindelijk zou het treinvervoer over het zogenaamde 'Bels lijntje' dood bloeden. In 1934 werd het personenvervoer stop gezet en in 1973 het goederenvervoer. De zijlijn van Riel naar Goirle, voornamelijk bestemd voor aanvoer van kunstmest voor de landbouwers en grondstoffen voor de Goirlese textielfabrieken, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers opgebroken en is nooit meer hersteld. Vanaf 1974 begon de 'Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout' (S.S.T.T.) met toeristische stoomtreinreizen van Tilburg tot de grens en terug, maar in 1982 kreeg de stichting geen toestemming meer om het 'Bels lijntje' te berijden. In 1986 verdween de rails op Belgisch gebied en kort daarna ook in Nederland. In 1990 werd ter plaatse van het voormalige spoor een fietspad geopend van Tilburg naar Turnhout. Op de foto locomotief 3737, eigendom van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Deze locomotief reed vanaf 1974 op het 'Bels lijntje' van Tilburg naar de grens. - Foto's & Kaarten

De spoorlijn van Tilburg naar Turnhout werd op 1 oktober 1867 in alle stilte geopend, zowel voor het vervoer van goederen als personen. De lijn was vooral belangrijk voor de aanvoer van steenkool uit de Borinage voor de Tilburgse textielfabrieken. Het vervoer van personen werd reeds in 1872 beperkt. De lijn is nooit erg belangrijk geworden. Het internationale vervoer ging vooral via Roosendaal, terwijl de lijn in 1909 concurrentie kreeg van de tram. Uiteindelijk zou het treinvervoer over het zogenaamde 'Bels lijntje' dood bloeden. In 1934 werd het personenvervoer stop gezet en in 1973 het goederenvervoer. De zijlijn van Riel naar Goirle, voornamelijk bestemd voor aanvoer van kunstmest voor de landbouwers en grondstoffen voor de Goirlese textielfabrieken, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers opgebroken en is nooit meer hersteld. Vanaf 1974 begon de 'Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout' (S.S.T.T.) met toeristische stoomtreinreizen van Tilburg tot de grens en terug, maar in 1982 kreeg de stichting geen toestemming meer om het 'Bels lijntje' te berijden. In 1986 verdween de rails op Belgisch gebied en kort daarna ook in Nederland. In 1990 werd ter plaatse van het voormalige spoor een fietspad geopend van Tilburg naar Turnhout. Op de foto locomotief 3737, eigendom van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Deze locomotief reed vanaf 1974 op het 'Bels lijntje' van Tilburg naar de grens.

Fotonummer["002296"]
PlaatsTilburg
Straat["Spoorlaan"]
OmschrijvingDe spoorlijn van Tilburg naar Turnhout werd op 1 oktober 1867 in alle stilte geopend, zowel voor het vervoer van goederen als personen. De lijn was vooral belangrijk voor de aanvoer van steenkool uit de Borinage voor de Tilburgse textielfabrieken. Het vervoer van personen werd reeds in 1872 beperkt. De lijn is nooit erg belangrijk geworden. Het internationale vervoer ging vooral via Roosendaal, terwijl de lijn in 1909 concurrentie kreeg van de tram. Uiteindelijk zou het treinvervoer over het zogenaamde 'Bels lijntje' dood bloeden. In 1934 werd het personenvervoer stop gezet en in 1973 het goederenvervoer. De zijlijn van Riel naar Goirle, voornamelijk bestemd voor aanvoer van kunstmest voor de landbouwers en grondstoffen voor de Goirlese textielfabrieken, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers opgebroken en is nooit meer hersteld. Vanaf 1974 begon de 'Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout' (S.S.T.T.) met toeristische stoomtreinreizen van Tilburg tot de grens en terug, maar in 1982 kreeg de stichting geen toestemming meer om het 'Bels lijntje' te berijden. In 1986 verdween de rails op Belgisch gebied en kort daarna ook in Nederland. In 1990 werd ter plaatse van het voormalige spoor een fietspad geopend van Tilburg naar Turnhout. Op de foto locomotief 3737, eigendom van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Deze locomotief reed vanaf 1974 op het 'Bels lijntje' van Tilburg naar de grens.
AnnotatieAch lieve tijd, II, p. 38 De spoorlijn Tilburg-Turnhout in: Geworteld in Taxandria, p. 163-174.
Datum["1974"]

002296 - De spoorlijn van Tilburg naar Turnhout werd op 1 oktober 1867 in alle stilte geopend, zowel voor het vervoer van goederen als personen.  De lijn was vooral belangrijk voor de aanvoer van steenkool uit de Borinage voor de Tilburgse textielfabrieken. Het vervoer van personen werd reeds in 1872 beperkt. De lijn is nooit erg belangrijk geworden. Het internationale vervoer ging vooral via Roosendaal, terwijl de lijn in 1909 concurrentie kreeg van de tram. Uiteindelijk zou het treinvervoer over het zogenaamde 'Bels lijntje' dood bloeden. In 1934 werd het personenvervoer stop gezet en in 1973 het goederenvervoer. De zijlijn van Riel naar Goirle, voornamelijk bestemd voor aanvoer van kunstmest voor de landbouwers en grondstoffen voor de Goirlese textielfabrieken, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers opgebroken en is nooit meer hersteld. Vanaf 1974 begon de 'Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout' (S.S.T.T.) met toeristische stoomtreinreizen van Tilburg tot de grens en terug, maar in 1982 kreeg  de stichting geen toestemming meer om het 'Bels lijntje' te berijden.  In 1986 verdween de rails op Belgisch gebied en kort daarna ook in Nederland. In 1990 werd ter plaatse van het voormalige spoor een fietspad geopend van Tilburg naar Turnhout. Op de foto locomotief 3737, eigendom van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Deze locomotief reed vanaf 1974 op het 'Bels lijntje' van Tilburg naar de grens.
Contact en informatie
sluit Hulp nodig?

We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur via chat.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via e-mail.
sluit Online op dit moment
-
Stel een vraag