Tilburg is een stad aan het spoor. Sterker nog, het spoor loopt dwars door de stad. Tegenwoordig is het
station met het 'kroepoekdak' een belangrijk herkenningspunt in de stad en in het
Spoorpark komen het spoor en ontspanning samen. Dankzij bruggen en tunnels heeft het verkeer in de stad geen last van de passerende treinen. Alles beweegt perfect langs elkaar heen. Tilburg leeft met het spoor en dit heeft een decennialange geschiedenis.
Vernieuwingen in de jaren 60
De huidige situatie is ontwikkeld in de jaren zestig van de vorige eeuw. Toen werd het gebied rondom het station volledig gerenoveerd. Een belangrijke verandering was de sloop van
het oude station . Hoewel het gebouw uit 1863 op oude foto's een statige allure uitstraalt, was er veel kritiek op het gebouw. Al meteen na de oplevering werd duidelijk dat het station te klein was voor de stad in ontwikkeling. Gedurende de jaren volgde vele aanpassingen en het bouwwerk werd het meest verbouwde station van Nederland. Een lid van de Tweede Kamer benoemde het gebouw in 1888 zelfs '
het slechtste en ordinairste station van het land ’. Desondanks bleef het Tilburgse station bijna honderd jaar in gebruik.
Terugblikken met oude filmbeelden
Naast het station werden aan het begin van de jaren zestig ook de
spoorwegovergangen vernieuwd. De drukte bij de slagbomen maakte plaats voor bruggen. Waardoor het verkeer voortaan kon doorstromen onder of over de passerende treinen. Hiermee was drukte bij de overgangen verleden tijd.
Met
de film van deze maand blikken we terug op de spoorwegovergangen in waarschijnlijk de (late) jaren veertig. Een tijd waarin fietsers, voetgangers en de eerste auto's wachten voor een passerende stoomtrein.
De tekst gaat verder onder de film.
VIDEO
Fietsers en stoomtreinen
De film laat de levendigheid rondom de Tilburgse spoorwegovergangen zien. We zien de drukte rondom de overgang bij de Gasthuisstraat (tegenwoordig de Gasthuisring). Het is druk op de overgang. Fietsers, auto's en zelfs een paardenkar steken het spoor over en vervolgen hun weg door de stad. Wanneer een
stoomtrein nadert,
laat de toezichthouder vanuit zijn huisje de slagbomen zakken en het stadsverkeer komt tot stilstand.
Dit geldt echter niet voor voor de
voetgangers tussen de Heuvel en de Besterd . Dankzij de
voetgangersbrug kan het spoor veilig worden overgestoken. Zelfs met de fiets op de schouder.
Op de filmbeelden zien we een dynamische stad, die dankzij de spoorwegovergangen
even tot stilstand komt. Maar
zodra de slagbomen zich weer openen , komt het verkeer weer op gang en vervolgen de Tilburgers onverstoord hun weg.