Superblij met de uitslag van het bezoekersonderzoek!

5
01-02-2018
  • uitslag
  • enquete
  • onderzoek
  • dienstverlening
  • kwaliteitsmonitor

feestfoto voor kwalimonitor 2017Iedere twee jaar doen wij mee aan een onderzoek waarin onze gebruikers gevraagd worden naar de tevredenheid over ons werk. Met veel spanning deden we in 2017 weer mee. De uitslag is binnen en we zijn zéér tevreden over de uitslag: onze gebruikers waarderen ons gemiddeld met een 8.

In 2015 waren onze ‘scores’ gekelderd van 8,2 (in 2013) naar 6. We hadden toen net een nieuwe website met een heel ander concept. De werking was nog niet optimaal, wat we in dat onderzoek duidelijk te horen kregen. We zijn toen hard aan de slag gegaan om de meest genoemde punten aan te pakken. We meldden elke verbetering op de site, we deden een tussentijdse enquête en dat heeft er toe geleid dat de waardering flink gestegen is.

Voor Regionaal Archief Tilburg hebben 180 mensen de vragenlijst ingevuld, waarvoor zeer veel dank. Blij worden we van opmerkingen als: ‘Fantastische website!’, ‘Blij dat deze bron bestaat’, ‘Veel dank voor het goede werk, ga zo door’, ‘Enthousiaste toegewijde medewerkers!’. Veel mensen hebben de moeite genomen verbeterpunten op te schrijven. Voor ons is dat heel prettig, omdat we dan beter inzicht krijgen in dingen die goed of slecht werken. We lichten er hier een paar uit.

tabel fysiek bezoek kwaliteitsmonitor 2017Over het bezoek in de studiezaal valt op dat we hoog scoren op de vriendelijkheid en deskundigheid  van ons personeel en op de ondersteuning die je krijgt (ook ongevraagd). We scoren iets lager op de levertijd bij scanning on demand (terwijl die levertijd binnen één dag is. Zijn andere archieven sneller?).
Onze telefonische bereikbaarheid wordt minder gewaardeerd dan landelijk. Daar staat tegenover dat slechts 9 % van onze bezoekers per telefoon contact met ons wil hebben.
Klik op de afbeelding voor een vergroting van de scores.

Diverse keren wordt ons dringend verzocht steeds meer te digitaliseren. Dat is precies wat we van plan zijn! Dit jaar komen er bijvoorbeeld een aantal schepenbankarchieven online beschikbaar.
Parkeren, ja, dat blijft een probleem, maar dat ligt buiten onze macht. De kwaliteit van de microfiche(-apparatuur) is niet meer optimaal. Onze insteek is om zoveel mogelijk van wat nu nog op microfiche staat digitaal aan te bieden.

tabel website kwaliteitsmonitor 2017Veel bezoekers hebben opmerkingen over de website. Dit was voor ons het meest spannende onderdeel van het onderzoek omdat we daar twee jaar geleden slecht op scoorden. En wie schetst onze verbazing: we zijn hierin enorm gestegen in waardering! De uitslag is positief als het gaat om de navigatie, de aantallen beschikbare bronnen, de downloadmogelijkheden, actualiteit, vormgeving, relevantie van gevonden informatie en hoeveelheid nadere toegangen

Veel van onze bezoekers zitten op sociale media. Daarvan volgt een relatief hoog percentage, 37%, onze kanalen op sociale media.
Hoewel we als opmerking kregen dat onze site traag kan zijn, scoorden we op snelheid toch een 7,7. Eén websitebezoeker vraagt ons scanning on demand aan te bieden. Het treft, dat hebben we sinds oktober 2017!
Een paar keer komen we de nadrukkelijke wens tegen om bidprentjes te scannen. Vanwege nieuwe wetgeving (de AVG) moeten we hier zeer voorzichtig mee zijn. Privacy wordt steeds strakker geregeld. We moeten eerst onderzoeken of we deze informatie na de invoering van de AVG wel beschikbaar mogen stellen.
Mensen die naar ons opmerkingen sturen bij persoonsgegevens of foto’s, hebben geen idee wat daarmee gebeurt. Dat is echt iets voor ons om te veranderen. Gaan we aan werken! Deze opmerkingen verbeteren onze website, dus we hebben die opmerkingen hard nodig. Blijf ze vooral melden!

Er worden opmerkingen gemaakt over onduidelijkheid in het zoeken naar personen. Hiervoor hebben we aan de rechterkant van de zoekpagina’s een uitleg-tabje gemaakt, waar veel uitleg wordt geboden. Is dat niet genoeg? Mail ons je vraag of chat met ons in de avonduren.
Uiteraard kregen we opmerkingen over onze fotodatabank: de helft is niet meer te vinden en we bieden alleen nog lage resolutie. Kon dat maar anders! Juridisch zijn we aan strenge regelgeving gebonden.

zoeken tips en trucsOok zijn er vragen over te zoeken op spellingsvarianten. De zogenaamde ‘klinkt als’ manier. Die hebben we wel! Maar die is dus niet duidelijk te vinden. Iets voor ons om dat duidelijker te maken. Zoek je op personen, dan is er een vraagtekentje rechts van het invulveld. Daaronder lees je allemaal tips en trucs voor het zoeken! Heel handig!

Dank aan de vele mensen die de moeite en tijd hebben genomen om de vragenlijst in te vullen. Wij kunnen daarmee bepalen waar we nog extra aandacht aan moeten besteden. De komende tijd gaan we dat doen en via de website houden we je op de hoogte van elke aanpassing, verbetering en verandering.

Al eerder schreven we over de Kwaliteitsmonitor uit 2015, 2013, 2011.

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?

We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur via chat.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via e-mail.
sluit Online op dit moment
-
Stel een vraag