-fotografie-marloes-coppes_klein.tmb-small.jpg?Culture=en&sfvrsn=c536f05c_1)
Uit het bezoekersonderzoek (
Kwaliteitsmonitor 2015) blijkt dat veel mensen moeite hebben met de nieuwe structuur en zoekwijzen van onze website. Er is uiterlijk veel veranderd, maar de inhoud van de databases is hetzelfde. Het is even wennen aan het nieuwe uiterlijk en aan de manier waarop je moet zoeken. Om dat wennen makkelijker te maken voor de bezoekers op onze website, gaan we bijeenkomsten houden, waarin we laten zien hoe alles gevonden kan worden. Ook kunnen de deelnemers er vragen stellen en suggesties doen om de website verder te verbeteren.
De bijeenkomsten zijn op woensdagmiddag en duren maximaal twee uur. Voor koffie en thee wordt gezorgd. Per bijeenkomst kunnen maximaal 40 deelnemers meedoen. Hoe meer vraag er is naar dergelijke bijeenkomsten, hoe meer we er houden!
Voor degenen die niet de mogelijkheid hebben om erbij te zijn, filmen we de bijeenkomst. Deze beelden zijn live te volgen. Dat gebeurt via
Persicope, waar je ook de mogelijkheid hebt om vragen te stellen. Die vragen worden doorgespeeld naar degene die de instructie geeft, live!
We proberen hiermee een deel van de onwennigheid van onze website weg te nemen en onze bezoekers zich thuis te laten voelen in onze databases.
De eerste instructiebijeenkomst wordt gehouden op woensdag 24 februari van 14.00 tot 16.00 uur. Wil je hierbij zijn, stuur dan een mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl o.v.v. Bijeenkomst website. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Je bent van harte welkom op die middag in de studiezaal van het archief (Kazernehof 75 in Tilburg).
Naar aanleiding van deze bijeenkomsten zullen instructiefilmpjes ontwikkeld worden, zodat altijd in alle rust nagekeken kan worden hoe in de verschillende onderdelen van de website de juiste informatie gevonden kan worden. Daarnaast wordt binnenkort een belangrijke aanpassing gedaan op de website: de help-teksten (die nu moeilijk te vinden zijn) worden op een zeer logische plek aangeboden. Ze zullen vanaf elke zoekpagina op de site te benaderen zijn. Dit zal het zoeken aanmerkelijk duidelijker maken voor degenen die vast lopen.
-fotografie-marloes-coppes_klein.tmb-small.jpg?Culture=en&sfvrsn=ce7cf15c_1)
Het bezoekersonderzoek heeft ook duidelijk gemaakt dat er op meer fronten dan alleen de website verbetering mogelijk is. Dit heeft al geleid tot organisatorische maatregelen. Zo is tijdens openingsuren de bezetting van de studiezaal aangepast en gaan de assistenten van dienstverlening verschillende cursussen volgen. Ook gaan zij kennis opdoen door intensiever mee te kijken met ervaren collega’s. Daarnaast komt er een testcase met een ‘mystery guest’. Deze persoon gaat undercover onderzoek doen in het archief en de bevindingen delen met de medewerkers.
De verwachting is dat al deze maatregelen ertoe leiden dat de (digitale) bezoekers hun weg weer makkelijk kunnen vinden in ons archief én dat de tevredenheid over onze dienstverlening met sprongen zal stijgen.